Úmrtní list je matriční doklad, který potvrzuje úmrtí člověka. Budete ho potřebovat pro vyřízení dalších práv a povinností.
Nemusí existovat jen jeden úmrtní list. Každý, kdo potřebuje úmrtní list zemřelého, aby si mohl vyřídit další svá práva a povinnosti, si může zažádat o druhopis. Za druhopis zaplatíte 100 Kč.
Matriky mají na vystavení úmrtního listu 30 dní od chvíle, kdy se o úmrtí dozví z Listu o prohlídce zemřelého, který jim zašle lékař. Je ale možné, že si ho budete moci vyzvednout dříve.
Úmrtní list vám vystaví matrika, pod kterou spadá místo úmrtí osoby. Zemřel-li občan České republiky v cizině, vystaví úmrtní list zvláštní matrika v Brně.
O vydání úmrtního listu můžete matriční úřad požádat také elektronicky prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem. Matriční doklad v listinné podobě bude zaslán na doručenku do vlastních rukou; v případě pobytu v zahraničí je možné zvolit také doručení na zastupitelský úřad České republiky.
Podle toho, jak se domluvíte s matrikou, si můžete úmrtní list po vystavení:
Po zápisu úmrtí oznámí matrika úmrtí soudu, pod který zemřelý spadal podle místa trvalého pobytu. Soud pak případu přidělí notáře, který kontaktuje dědice.
Matrika nahlásí úmrtí také České správě sociálního zabezpečení. Pokud zemřelý pobíral důchod a chcete zajistit, aby nevznikl přeplatek na důchodu, můžete úmrtí nahlásit České správě sociálního zabezpečení pro jistotu také.
Za vydání úmrtního listu zaplatíte správní poplatek ve výši 300 Kč.