Úmrtní list je matriční doklad, kterým se prokazuje úmrtí fyzické osoby a je vydáván matričním úřadem, v jehož obvodu osoba zemřela, případně byla nalezena. V případě ztráty jeho prvopisu, nebo jiné potřeby, je možné na stejném matričním úřadě požádat o duplikát, pokud jste tzv. oprávněnou osobou.
Oprávněnou osobou jste, pokud:
Ve chvíli, kdy zjistíte, že úmrtní list nemáte a potřebujete ho.
Není vaší zákonnou povinností předkládat na matrice úmrtní list, pokud si úředník matriky údaje uvedené v úmrtním listu může ověřit z jím vedené matriční knihy nebo z informačních systémů. Pro všechny případy je ale lepší mít dokument u sebe.
O duplikát úmrtního listu požádejte buď osobně, nebo písemně poštou na matričním úřadě, který je příslušný pro obec, kde se událost stala, a má tedy úmrtí zapsané ve své matrice.
Žádost o duplikát matričního dokladu lze podat i prostřednictvím datové schránky nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem. Duplikát vám přijde poštou doporučeně do vlastních rukou nebo si ho vyzvednete přímo na matričním úřadě, záleží na domluvě s matrikářem. V případě pobytu v zahraničí je možné zvolit také doručení na zastupitelský úřad České republiky.
Duplikát vám bude vydán do 30 dní. Obvykle to bývá i dříve.
Za vydání duplikátu úmrtního listu zaplatíte 300 Kč. Platební údaje vám poskytne matriční úřad, který bude duplikát dokladu vydávat.
Pokud potřebujete úmrtní list použít v některém ze států Evropské unie, můžete matriční úřad při jeho vydání požádat o vystavení vícejazyčného standardního formuláře. Matričnímu úřadu musíte sdělit, ve které zemi úmrtní list hodláte použít. Tento formulář slouží jako úřední překlad do úředního jazyka státu, kde bude úmrtní list použit. Za jeho vydání nic neplatíte.