Občanský sňatek znamená, že si snoubenci řeknou své „ANO“ před oddávajícím z obce.
Termín a místo svatebního obřadu řešte s matričním úřadem s dostatečným předstihem.
Navštivte matriční úřad v místě, kde se bude konat svatba. Pokud je vám to příjemnější, nebo bude vaše svatba ve větší vzdálenosti od vašeho bydliště, kontaktujte nejprve matriční úřad emailem nebo telefonicky. Úředník vám poradí, co s sebou na matriku přinést za doklady a domluvíte si termín schůzky. Domluvíte se také na termínu a místě, kde se bude svatební obřad konat.
Každý matriční úřad má stanovená místa a termíny pro konání svateb – některé obce mají tyto informace na svých internetových stránkách,
POZOR! Pokud chcete mít svatbu na soukromém pozemku, musíte si obstarat souhlas vlastníka. Podívejte se do katastru nemovitostí, komu vybraný pozemek patří. Pokud plánujete svatbu například na louce, která není vaše, je třeba mít souhlas jejího majitele. Může se také stát, že majitel pozemku bude vyžadovat platbu za pronájem.
Dále s sebou musíte přinést:
Na matriku nemusí chodit oba snoubenci, ale dotazník musí být oběma podepsaný a doklady musí být doloženy v originále. Doklady totožnosti si od matrikáře vezměte po kontrole zpět.
Pokud je svatba na místě a v termínu stanoveném matričním úřadem, neplatíte nic.
Pokud jste požádali matriční úřad o vykonání svatby na jiném místě nebo v jiném termínu než je úřadem stanoveno, a úřad vám svatbu umožní, je zákonem stanovený poplatek 3 000 Kč.