Uzavření manželství

Před svatbou

Popis služby


Týká se vás to, pokud

  • chcete uzavřít manželství formou občanského sňatku a jeden ze snoubenců je cizinec.

POZOR! Český občan nemůže uzavřít manželství na zastupitelském úřadě cizího státu v ČR.


Co je občanský sňatek

Občanský sňatek znamená, že si snoubenci řeknou své „ANO“ před oddávajícím z obce. 


Kdy to musíte řešit

Termín a místo svatebního obřadu, si domluvte s matričním úřadem s dostatečným předstihem.


Kde a jak to máte řešit

Navštivte matriční úřad v místě, kde se bude konat svatba. Pokud je vám to příjemnější, nebo bude vaše svatba ve větší vzdálenosti od vašeho bydliště, kontaktujte nejprve matriční úřad emailem nebo telefonicky. Úředník vám poradí, co s sebou na matriku přinést za doklady a domluvíte si termín schůzky. Domluvíte se také na termínu a místě, kde se bude svatební obřad konat.

  • Každý matriční úřad má stanovená místa a termíny pro konání svateb – některé obce mají tyto informace na svých internetových stránkách.
  • Pokud chcete, aby byla vaše svatba na jiném místě nebo v jiném termínu, než standardně úřad nabízí, požádejte o umožnění svatby na jiném místě nebo v jiném termínu. Pokud vám úřad vyhoví, je stanoven správní poplatek 1 000 Kč. Některé úřady mají na tuto žádost speciální formulář, který dostanete na matrice.

POZOR! Pokud chcete mít svatbu na soukromém pozemku, musíte si obstarat souhlas vlastníka. Podívejte se raději do katastru nemovitostí. Např. pokud plánujete svatbu na louce, která není vaše, je třeba mít souhlas jejího majitele. Může se také stát, že majitel pozemku bude vyžadovat platbu za pronájem.


Co k tomu potřebujete

S sebou musíte přinést:

  • doklad totožnosti (občanský průkaz nebo cestovní pas),
  • další doklady by si měl úřad obstarat sám, pouze ve zvláštních případech nebo při pochybnostech si od vás matrikář vyžádá další doklady (jako například rodné listy, rodné listy dětí, úmrtní list zesnulého manžela nebo pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství).

S sebou musíte přinést:

  • doklad totožnosti s fotografií,
  • průkaz o povolení k pobytu nebo cestovní doklad anebo doklad totožnosti občana členského státu EU,
  • pokud vám byla udělena nějaká forma ochrany (nebo azyl) nebo jste žadatelem o ochranu, předložte příslušný průkaz,
  • rodný list, 
  • pokud tento doklad váš stát nevydává, doložte rovnocenný doklad, ve kterém je uvedeno místo a datum vašeho narození, jméno a příjmení a údaje o rodičích,
  • doklad o státním občanství (stačí cestovní pas),
  • doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství,
  • nesmí být k datu uzavření manželství starší 6 měsíců,
  • pokud váš stát takový doklad nevydává, musíte předložit potvrzení, že jej nevydává, 
  • potvrzení o osobním stavu a o místě trvalého pobytu,
  • pokud potvrzení váš stát nevydává, doložte čestné prohlášení,
  • úmrtní list zemřelého manžela, pokud jste ovdověli,
  • tento doklad není třeba předkládat, pokud je to uvedeno v dokladu o právní způsobilosti k uzavření manželství,
  • pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, pokud jste rozvedení,
  • potvrzení o oprávněnosti pobytu na území ČR,
  • doložte toto potvrzení na matriku maximálně týden před sňatkem (potvrzení nesmí být ke dni sňatku starší 7 pracovních dnů),
  • pokud jste občanem EU nebo jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru, nemusíte potvrzení předkládat, 

POZOR! Doklady, které byly vydány cizím státem a budete je předkládat v ČR, musí:

  • být přeloženy do češtiny, a to buď úředně, nebo u dokladů vydaných v EU opatřeny vícejazyčným standardním formulářem,
  • mít vyšší ověření,
  • u dokladů ze zemí EU není potřeba vyšší ověření (stačí pouze překlad),
  • u dokladů ze zemí mimo EU je vyšší ověření nutné. Bližší informace vám poskytne matrikář v místě sňatku.
Překlady a ověření cizích dokladů pravděpodobně budou trvat delší dobu, plánujte tedy svatební obřad s dostatečným předstihem.
  • Mějte připravené také údaje obou svědků – jména, příjmení, rodná čísla a místa narození (kopie občanských průkazů nebo cestovních pasů). 
  • Domluvte se s matrikářem na vystavení oddacího listu – kdy bude vystaven a jakým způsobem si jej vyzvednete.

POZOR! Při sňatku s cizincem musí být u obřadu přítomen tlumočník, kterého si zajišťujete sami a na vlastní náklady.

  • S tlumočníkem se domluvte na místě a termínu sňatku. 
  • Matrikáři sdělte, že budete u svatebního obřadu mít tlumočníka a uveďte jeho jméno a příjmení.
  • Tlumočníkem může být soudní tlumočník nebo jiná osoba, která doloží, že oba tlumočené jazyky ovládá (matrikář rozhodne, zda takovou osobu tlumočením obřadu pověří či nikoliv).
  • Pokud snoubenec cizinec ovládá český jazyk, předloží o tom matričnímu úřadu písemné prohlášení a na obřadu nemusí tlumočník být. 
Na matriku nemusí chodit oba snoubenci, ale dotazník musí být oběma podepsaný a doklady musí být doloženy v originále. Doklady totožnosti si od matrikáře vezměte po kontrole zpět.

Kolik budete platit

Pokud jste požádali matriční úřad o vykonání svatby na jiném místě nebo v jiném termínu než je úřadem stanoveno a úřad vám svatbu umožní, je zákonem stanovený poplatek 3 000 Kč.

Poplatek za uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt v ČR, je 3 000 Kč. Pokud ani jeden ze snoubenců nemá trvalý pobyt v ČR, činí poplatek 5 000 Kč.

Vydání dokladů cizím státem, překlady do češtiny či ověření dokladů je zpoplatněno, ceny se liší podle úkonu i země, ve které je doklad vydáván.


Pokud potřebujete další informace

  • podívejte se na webové stránky matričního úřadu, kde se bude konat vaše svatba,
  • podívejte se na webové stránky Ministerstva vnitra
  • podívejte se na informace k ověřování listin
  • podívejte se do: 
  • zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
  • zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách,
  • vyhlášky č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách,
  • zákona č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících.
Logo EULogo Digitální a informační agenturaLogo PMA3