Uzavření manželství

Po svatbě

Popis služby


Týká se vás to, pokud

  • jste uzavřeli sňatek.

Následně musíte:

  • převzít oddací list,
  • vyměnit doklady, pokud se vám sňatkem změnily údaje (příjmení, stav). 

Kdy to musíte řešit

  • oddací list vám musí matriční úřad vystavit do 30 dnů od svatby, zpravidla to ale bývá dříve,
  • výměnu dokladů při změně údajů na nich řešte co nejdříve po svatbě.

Každý doklad má zákonem stanovenou jinou lhůtu, do kdy musí být změna nahlášena. Termíny u dokladů, kterých se to týká nejčastěji, naleznete níže.


Kde a jak to máte řešit

  • oddací list si vyzvednete na matrice v místě, kde ke svatbě došlo nebo vám jej matrika může poslat doporučeným dopisem na adresu, kterou si určíte,
  • vyměnit doklady.

POZOR! Každý doklad má stanovenou jinou lhůtu, do kdy je třeba ohlásit změny a doklady vyměnit. Doporučujeme začít občanským průkazem a dále postupovat podle lhůt dalších dokladů.

Pokud vlastníte i jiné státem vydávané doklady, nezapomeňte, že máte povinnost ohlásit změny údajů i na těchto dokladech a nechat si vystavit doklady nové:

  • technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla,
  • zbrojní průkaz a průkaz zbraně,
  • evropský zbrojní pas,
  • průkaz osoby se zdravotním postižením,
  • mezinárodní řidičský průkaz,
  • průkaz diabetika,
  • průkaz nositele implantátu,
  • cestovní průkaz,
  • průkaz profesní způsobilosti řidiče,
  • průkaz zbraně,
  • lovecký lístek,
  • rybářský lístek,
  • průkaz způsobilosti vůdce malého plavidla,
  • průkaz odborné způsobilosti velitele jachty,
  • potápěčský průkaz,
  • průkaz na řízení motorového vozíku,
  • průkaz na výškové práce,
  • svářečský průkaz,
  • diplomatický pas,
  • průkaz dárce krve,
  • pilotní průkaz,
  • a další.

Změnu příjmení nezapomeňte dále ohlásit například zde:

  • banky,
  • pojišťovny,
  • úvěrové a jiné finanční společnosti,
  • Česká pošta - SIPO platby, koncesionářské poplatky, přeposílání pošty,
  • škola a jiné vzdělávací instituce jako univerzity, centra dalšího vzdělávání, různé kurzy,
  • zaměstnavatel,
  • poskytovatelé energií (elektřina, voda, plyn),
  • poskytovatelé internetu a telefonních služeb,
  • lékaři,
  • dopravci (u kterých mám např. karty na MHD),
  • obce či městské části, které vybírají poplatek za parkování,
  • členské kluby,
  • provozovatelé věrnostních karet,
  • e-shopy,
  • knihovny.

Kolik budete platit

Za vystavení oddacího listu po uzavření manželství zaplatíte správní poplatek 300 Kč..

Pokud budete chtít vystavit druhopis oddacího listu, zaplatíte 300 Kč.

Za výměnu dokladů mohou být stanoveny poplatky, které se řídí zákonem č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.


Pokud potřebujete další informace

O vystavení oddacího listu:

  • podívejte se na webové stránky matričního úřadu, kde se bude konat vaše svatba,
  • podívejte se na webové stránky Ministerstva vnitra,
  • podívejte se do:
  • zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách,
  • vyhlášky č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách.

O vystavení nových dokladů a ohlašovací povinnosti:

  • podívejte se na stránky příslušných institucí, které doklady vydávají, nebo přímo do zákonů, které se k daným dokladům vztahují.
Logo EULogo Digitální a informační agenturaLogo PMA3